De gouden driehoek: deel 2

1 maart 2015 - Delhi, India

deel 2 van ons gouden driehoek avontuur.

Dag 5
Vroeg op want we gaan naar de taj mahal. Om half 6 staan we klaar, aangekomen bij de taj moeten we eerst nog tot half 7 wachten tot de office voor tickets open gaat. Maar we staan vrij vooraan dus we hebben snel kaartjes. Mmm dan nog wel tot 7 uur wachten tot de poort echt open gaat. Effe door de security check heen en dan zijn we echt binnen. En het was de moeite van het vroege opstaan zeker waard. WoW wat een prachtig monument is dit. Ongelooflijk en indrukwekkend. Doordat we vroeg zijn kunnen we nog redelijk goed foto's maken zonder al te veel mensen erop. Als we weg gaan begint het al aardig vol te lopen. Terug naar het hotel voor ontbijt een een beetje chillen. Rond een uur of 1 moeten we weer richting Delhi dus nog tijd om het Agra fort te bekijken en de baby taj mahal. Om 6 uur zijn we dan ongeveer weer terug in dwarka de wijk waar Rattan en zijn familie woont. Biertje op het dak zodat de buren het niet zien ;-) en weer een heerlijk maaltijd van Rattan zijn vrouw.

Dag 6
Op tijd op want we vliegen naar Varanasi vandaag. Prima vlucht en toen nog een uur met de taxi naar het centrum. Het laatste stukje moesten we lopen want dit was een voetgangersgebied. Nouja voetgangers, je word gek van de toeterende scooters en motors en de bellende fietsen. Wat een gekkenhuis is het hier. Er loopt iemand mee om ons naar het hotel te brengen. Ons hotel zit verstopt en we moeten door allerlei kleine vieze straatjes. Jeetje dit is ff schakelen zeg. De straatjes zijn ranzig, overal ligt koeienstront en hondenpoep. Terwijl je op moet letten op alles op de grond moet je dan ook nog uitwijken voor fietsen, koeien en brommers. Pffff wat een tocht maar eindelijk zijn we er dan. Eerst even lunchen en dan een beetje de buurt verkennen. De straatjes zitten hier aardig complex in elkaar en het is makkelijk verdwalen. Maar uiteindelijk komen we bij de Ganges uit. Langs de rivier is veel bedrijvigheid. Het stikt hier van de Japanners en Koreanen. Voor veel Japanners is het een bedevaartsoord begrijpen we later. Bij de main gath zitten veel priesters die ons blijven roepen en graag hun zegen willen geven. Voor geld natuurlijk haha. Het is er wel ontzettend kleurrijk en fotogeniek. Maar voelt ook niet altijd ok om foto's te maken van alle pelgrims die hier naar toe komen. Aan de andere kant zijn de Indiërs soms ook brutaal gezien ons gewoon ineens te fotograferen. Iedere avond om 6 uur is er bij de main gath een ceremonie. En deze is indrukwekkend. Op het water komen er allemaal bootjes aan die vervolgens aanleggen. De straat is helemaal bezaaid met mensen. Met vuur en wierook wordt er een ritueel uitgevoerd. Tis ook wel touristisch want ondertussen komen ze langs met cd's van de muziek. Maar ondanks dat toch indrukwekkend. Tijd om een hapje te eten. We gaan nog even op zoek naar een rooftop terrace waar we een biertje kunnen drinken maar helaas geen succes. Dan maar een vinger lemon tea, ook lekker ;-)
Dag 7
We slapen een beetje uit en gaan dan op zoek naar de Brown bakery uit de lonely planet waar het ontbijt goed schijnt te zijn. Struinend dor de kleine straatjes vinden we het dan eindelijk. We moeten nog wel eerst een file doorstaan van Indiërs die in de rij staan voor de tempel daar. Bij de bakery boeken we een bootje voor die avond en de volgende ochtend. De middag besteden we aan het bezoeken aan Sarnath waar een aantal boeddhistische tempels staan. We hebben een opstootje met de tuk tuk driver die ons af wil zetten dus stappen we uit. 5 minuten worden we nog gevolgd door hem en een vriendje maar na uiteindelijk echt kwaad te worden druipen ze af en pakken we de volgende die wel met onze prijs akkoord gaat. Bij de tempels veel Japanse groepen vergezeld met een aantal monniken. Maar wel een stuk rustiger dan bij de Gaths. Om 6 uur stappen we op het bootje. We varen eerst naar de burning gath. Hier worden 24 uur per dag overleden mensen verbrand. Eerst gaan ze met allerlei doeken omwikkeld de Ganges in waar ze volgens een ritueel ondergedompeld worden. Eerst met de voeten en dan het hele lichaam.  Vervolgens worden alle doeken verwijderd en worden ze verbrand. Bijzonder om te zien, we varen vervolgens nog eens stukje verder waar we weer bij de ceremonie uitkomen. Hier kijken we nog even en dan zit het tochtje erop. Eenmaal uitgestapt komt een vrouw met soort offertjes naar ons toe waar bloemen op liggen en een kaarsje. De gaan allemaal de Ganges in en het is een mooi gezicht al die kaarsjes op het water. Ok we laten ons verleiden en ineens krijgen we er dan toch een heel ritueel van een priester bij. Mmm we zijn er toch ingetrapt en ondergaan het ritueel. Als hij klaar is vraagt hij natuurlijk een bijdrage, 2000  (28euro) roepie voor een nieuwe parasol. Haha dat dachten we niet vriend. We geven hem ieder 100 roepie (1,40 euro) en danken hem hartelijk. Het was toch wel grappig te ondergaan. Het is alweer onze laatste avond samen dus we gaan nog even lekker eten.
Dag 8
We vertrekken om half 7 met het bootje, weer vroeg op dus maar voor een goed doel :-). De zon komt rond 10 voor 7 op dus het is nog soort van mistig. Het is al druk bij het water want veel mensen zijn zich aan het wassen in de Ganges. Bijzonder, zo'n smerig water waar alles in verdwijnt en toch is men overtuigd dat dit holy water is. Nou geen haar op mijn hoofd die hier in gaat. Iedere gath heeft zijn eigen verhaal en dat is leuk te horen. Zo komen we bij een gath waar niemand zich wast. Blijkt dat dit ongeluk zou brengen als je je hier wast. Dan komen we weer bij een gath die bij zuid India hoort. Hier wassen de pelgrims uit karnataka zich bijvoorbeeld. En dan komt de zon op en zorgt voor prachtige plaatjes. Na ons tochtje gaan we onze tas pakken en ontbijten. Dan nog ff shoppen want Geertje wil graag nog wat soevenirs kopen. Om 3 uur vertrekken we dan weer richting het vliegveld. Onze laatste uurtjes samen. In Delhi neem ik afscheid van Geertje die die avond nog terug zal vliegen. Ik word opgehaald door Rattan waar ik nog een nachtje kan verblijven. Zijn vrouw heeft speciaal palak paneer gemaakt, mijn lievelings gerecht.wat een feest.
De volgende ochtend krijg ik een sms van Geertje, vlucht overboekt dus nog steeds op het vliegveld. Totaal gesloopt natuurlijk. En zo zien we elkaar dan nog op het vliegveld. Gelukkig kan ze om half 11 mee met een vlucht. Ik vertrek om 12 uur. Op weg naar goa voor een nieuw avontuur. Het was super met Geertje! Veel gezien en veel beleefd. Dank voor al je tourguiding en gezelligheid lieve Geertje!

1. Marielle:
    1 maart 2015
    Lieve Lee, Ik lees nu al je verhalen, net terug vanuit Italie. Erg leuk om te lezen en fijn dat je zoveel moois hebt gezien en meegemaakt. Nu aan de yoga, geniet ook daar en zal je zeker volgen via de blog/ what's app ;-) . Dikke xx
  2. Lia:
    1 maart 2015
    Ha lieve Leontine, wat gezellig om jullie belevenissen te lezen. Nee, de Ganges lijkt ook niet echt gezond. Wel interessant om daar langs te varen en ons daarover te vertellen. Hoe is het met de warmte, kun je er goed tegen? Veel succes met je volgende " onderneming" , geniet van alle moois, maar pas goed op jezelf. Dikke kus. Lia
  3. Kris:
    2 maart 2015
    Hi Lee, weer leuk om van een afstand je reis mee te kunnen maken. Wat een divers land is India, heel mooi maar ook wel uitkijken daar...! Veel plezier op Goa. Liefs, Kris
  4. Joke:
    6 maart 2015
    Hoi Lee, wat een mooie verhalen! Leuk om zo via je blog mee te reizen. Liefs, Joke
  5. Trudy:
    8 maart 2015
    Hi lee, wat een Fijne reisverhalen in zo n prachtig land. mooie ervaringen! Heerlijk genieten nu in goa! Liefs van uit een lenteachtig Haarlem.

X
  6. Corine:
    9 maart 2015
    oh Lee, wat heb je al veel meegemaakt!! En je schrijft het zo leuk en beelden, ik hoor de mensen, zie de beelden en ehm... kan het soms ook bijna ruiken :). XX