Het leven in India

20 april 2015 - Mysore, India

De zondag na de rally was een uitrustdag. Lekker uitgeslapen en een beetje gelezen. Was de bedoeling om naar het centrum te gaan en Jenny de markt en het paleis van Mysore te laten zien maar na de lunch was ze te moe om te gaan. Heb dus een beetje zitten lezen en een hele tijd met Stanly zitten praten. Hij vertelt me een hoop over het leven van India. En we hadden een interessant gesprek over het kastensysteem. Ook al is het wettelijk afgeschaft een hoop mensen leven nog steeds volgens deze standaarden en soms is het zelfs nog erger geworden. Hierdoor blijft de laagste kaste steeds het onderspit delven en krijgen ze niet de kansen die ze zouden moeten krijgen. Dit land heeft zoveel verschillende kanten en zoveel tegenstrijdigheden dat is bijna niet voor te stellen.

De 2e week begonnen we op maandag rustig aangezien iedereen moe was van de rally van zaterdag. Het was een nogal groot event en veel voorbereiding was gedaan. Er werd gevraagd of we een report wilde schrijven over het event. Tuurlijk!! Maar oef dat was toch best wel lastig. Alle speeches waren zoals ik al vertelde in kannada wat ik niet spreek. Dus waar alle speeches over gingen..... ,geen idee. Idem voor de mensen die gehuldigd werden. Tja en ga daar dan maar eens een goed stuk over schrijven. Ik vond het een grote uitdaging ;-). Daarnaast werd het stuk beoordeeld door Stanly en Parashu wat van origine journalisten zijn. Voelde alsof ik weer in de schoolbanken zat haha. Maar ook goed want op deze manier werd me toch wel meer duidelijk over het doel van de hele rally en het aandeel van de mannen hierin zoals ik al eerder omschreef. Door zo'n report te schrijven krijg je uiteindelijk veel info en het zorgt ook voor veel gesprekken waardoor ik steeds beter begrijp wat ze hier allemaal aan het doen zijn. En dat is zoveel meer. Na 2 correctierondes was het report klaar. En wat nog leuk is om te vertellen is dat het event super veel pers aangetrokken heeft. Maar liefst 13 kranten schreven over de rally. En dat was ook belangrijk want het zorgt ook weer voor meer bekendheid voor Odanadi.

Later in de week werden wij uitgenodigd om te komen eten bij sundeep. Hij had ook geholpen met de rally en hij is ook vrijwilliger bij v-care de stichting van Kumi. Nog zo'n goede stichting waar ik later nog meer over zal vertellen en het doel van deze stichting. In ieder geval was het leuk om uitgenodigd te worden en weer in een ander huis een kijkje te kunnen kijken. Sundeep en zijn vrouw zijn van de hoogste kaste. Super lieve en zorgzame mensen maar ik merkte ook dat het kastensysteem er op bepaalde vlakken bij hun toch nog inzat. Ik heb hier de volgende dag nog een mooi en interessant gesprek met Stanly over gehad. Het was een superleuke avond en zelfs een heerlijk koud biertje gedronken. En die ging er wel in met de hitte hier.

Op vrijdag hadden de meiden van de beautician opleiding een sari workshop om te leren hoe ze iemand een sari aankleden. De juf had 2 sari's mee gebracht en jenny en ik werden van top tot teen aangekleed en voorzien van make- up. Meiden vonden het fantastisch en ik vond het wel leuk om eens te proberen. En het is echt ff wennen met zoveel stof rond te lopen. Maar was leuk om zo de meiden een beter te leren kennen. In de middag een pedicure en manicure behandeling gedaan en de meiden deden het supergoed. In Goa moest ik 500 rupee betalen voor pedicure (7euro) en met 20 minuten stond ik buiten en had ze nog in mijn teen geknipt ook. Hier moest ik 450 rupee betalen voor pedicure en manicure en was ik ruim 2 uur onder de pannen. Het geld dus dubbel en dwars waard. En de meiden verdienen er ook nog wat mee. Heb besloten de lijst dus maar een af te gaan werken. Kunnen de meiden mooi oefenen en een centje bij verdienen en ik geniet ervan haha.

Het weekend samen met Jenny en een vriendin van haar de tourist uitgehangen en wat tempels (Golden temple) bezocht en naar Mysore palace geweest. Plaatsen waar ik vorig jaar ook al was geweest maar evengoed leuk om er een dagje op uit te zijn. Op maandag vertrok jenny weer naar huis en sindsdien ben ik dus de enige vrijwilliger hier. Stanly en Parashu zijn met een nieuw project bezig en ik word erbij betrokken dus dat is heel fijn en interessant. De bedoeling is om een speciaal huis op te zetten voor kinderen met een handicap. Hier later meer over. Maar hier dus wat klusjes voor gedaan en zo ook voor wat andere projecten. Er loopt best wel wat op het moment dus daar zal ik later nog wat meer over vertellen

Zondag 19/4 was een heerlijk dagje voor mezelf. Realiseerde me vandaag dat ik eigenlijk de 2 maanden dat ik hier nu ben, nauwelijks alleen ben geweest. En anders was het voor een korte periode. Niet dat ik er behoefte aan had maar vandaag wilde ik wat voor mezelf doen. Gek want eergisteren voelde ik me eigenlijk een beetje alleen en eenzaam. Alleen dat had er meer mee te maken dat ik geen kannada spreek. Ik ben de enige vrijwilliger nu dus men heeft niet echt de gewoonte om Engels te praten. Tja en als je dan soms bij de lunch zit of meetings en het is niet in het Engels dan kan het wel eens even moeilijk zijn. Maar begrijp het ook wel weer een beetje. En Stanly en Parashu proberen wel altijd weer over te gaan naar het Engels of me later bij te praten. Wat ben ik daarom blij met facetime haha dan is het thuisfront ineens toch dichtbij. Was heerlijk om weer even Nederlands te kletsen met de familie en met Marielle. Goed kleine zijsprong en terug naar vandaag :-). Stanly moest een presentatie geven en Kumi was met hem mee en ze waren al vroeg weg. Heerlijk een beetje uitgeslapen en ontbeten. Kopje koffie gemaakt en ook al is het Nescafé en niet de beste koffie, voor mij toch ff genieten. En dat is dan meer de associatie met thuis denk ik want eigenlijk is het te warm voor koffie. Daarna ben ik met de riksja naar de loyal world gegaan. Een supermarkt. En in ieder land waar ik kom, ik vind het altijd leuk om rond te struinen in een supermarkt en te kijken wat ze allemaal hebben. En wat dingen uit te proberen. Maar ik was hier ook met een doel haha, ben fan geworden van Himalaya, een merk wat in Nederland ook verkocht word maar 4x zo duur is. Dus dacht ga mezelf even verwennen met wat spulletjes. Daarnaast zien mijn voeten eruit als de huid van een olifant dus die kunnen wat verzorging gebruiken. Verder nog wat gekke dingen gekocht als gedroogde zoete gember, chocola toffees (India is gek op zoetigheid dus ruime keuze aan lekkere dingen hier). Toen nog wat mango's gekocht (het seizoen begint hier net en ze hebben heerlijke kleine mango's) en toen weer met de riksja terug. Eenmaal thuis heb ik een boek gepakt en ben heerlijk in het zonnetje gaan zitten en gaan lezen. Het was heerlijk om in alle stilte de middag lekker te lezen en voor mezelf te hebben. Ook al zorgen Kumi en Stanly ervoor dat het me aan niets ontbreekt en vind ik het heerlijk om met de kinderen te spelen, dit dagje voor mezelf was een heerlijk dagje :-).

1. Yvonne/Odanadi:
    29 april 2015
    Hallo Leontine! Leuk om je reisverslagen weer te lezen. Binnenkort zien we je weer in NL! Groetjes en nog veel plezier daar x