yoga in goa

15 maart 2015 - Mandrem, India

Inmiddels zit de helft van de teachertraining er al op, jeetje wat gaat de tijd snel. 25 feb kwam ik hier bij ashyana aan. De training startte 1 maart dus had nog een paar dagen om te acclimatiseren en me te installeren voor de opleiding. De eerste dag ontmoette ik Eli al, een gezellige Spaanse dame uit Barcelona. En langzaam kwamen er iedere dag weer wat mensen bij die voor de opleiding kwamen. Heb de eerste dagen wat lessen gevolgd en lekker gerelaxed. Geen idee wat ik allemaal kon verwachten natuurlijk. En na het vele reizen was het ook lekker even nix te doen. Had de eerste dagen een beachhut voor mezelf wat heerlijk was. Vrijdag kwam liz aan. En dat klikte ook gelijk goed. Zondag zijn we gestart met een ceremonie en inleiding van de opleiding. En dat was ook de dag dat ik moest verhuizen. Heb nu een roommate en de mazzel was dat liz en ik een kamer delen. Super fijn omdat we gelijk al een klik hadden.
Maandag mochten we vol gas om half 8 aan de bak. En het is hardcore moet ik zeggen haha. We starten iedere dag om half 8 tot 9 uur 's avonds. Pittig dus!! Op woensdagmiddag hebben we vrij, nou ja vrij... Van half 3 tot 8 (waar lunch en avondeten nog in valt) want om 8 uur is er dan nog een avondactiviteit. Veel anatomy, fysiologie en natuurlijk asana klassen. We zijn de eerste week ook al gelijk gestart met het oefenen van lesgeven en dat is heel erg fijn. We hebben 3 leraren. Akilesh een Indiër die vanuit de iyengar stijl lesgeeft. Deze man is echt fantastisch, jeetje wat geeft hij goed les en leert ons vooral heel veel over de juiste houding. In 2 weken is mijn houding al aardig verbeterd en zelfs mijn schouder boekt vooruitgang. Goede oefeningen gekregen om mijn blokkades in de schouder op te kunnen lossen. Daarnaast is deze man een geweldige storyteller. Hij heeft ook de fysiologielessen en dat is vaak lachen. Yamuna is half Indisch en half Engels. Super leuke meid waar je jaloers op kan worden als je naar haar kijkt en hoe lenig ze is. Ze glijdt van de ene onmogelijke houding in de andere. Yamuna geeft naast de yogalessen ook meditatielessen. En dan hebben we tobie uit Engeland. Ook tobie geeft yogalessen en daarnaast de anatomie. Dit doet hij op een geweldige manier door yogahoudingen erin te verwerken en steeds te repeteren met kleine quizjes. Klinkt wellicht kinderachtig maar het is een partij info die we krijgen op een dag en op deze manier is het allemaal makkelijker te behappen. Ik heb het geluk dat ik al een deel met de yin opleiding heb gehad maar er is ook veel nieuwe stof bij vooral gericht op de ademhaling en het hele organenstelsel. Super interessant. Maandag hebben we ons examen dus vandaag staat in het teken van leren grrr. Maar dan zit dit gedeelte er op. Iedere avond na de avondactiviteit gaan we ook de stilte in tot de volgende ochtend half 11. En dit was de eerste week echt wennen.
Maar laat ik beginnen met de eerste week .
Iedere ochtend starten we dus met 2 uur yoga en dat is zweten. Temp is op dit moment 32/33 graden met een luchtvochtigheid van 85%. De eerste week viel het nog mee en we hebben zelfs 2 avonden flinke regen gehad. Iets wat in deze tijd van het jaar eigenlijk niet voorkomt. Na de 2 uur yoga hebben we ontbijt. Daarna hebben we dan verschillende lessen als fysiologie, meditatie, asana lessen waarbij we naar de houdingen kijken. Lunch om 14.30 en dan hebben we vrij tot half 5 om vervolgens weer 2 uur anatomie te volgen. Avond eten en dan is er een avondprogramma van 8 tot 9 en dat varieert. De eerste week hadden we een prachtig concert met een viool en een hung. Een hung lijkt een beetje op een UFO maar geeft hele mooie klanken. Was dus een heel bijzonder concert. Raakte me moet ik zeggen. Daarna moesten we de stilte in. Want iedere avond na 21 uur moeten we stil zijn tot de volgende ochtend half 11. En in de avond is dat verrekte moeilijk. Zeker na een concert als we eerder hadden. En als je dan ook nog een kamer deelt nog moeilijker pffff. Maar het brengt ook wat want je denkt wel dieper over dingen na. En je denkt ook bewuster na over alles wat er gebeurd.Tijdens het ontbijt vind ik het nu eigenlijk wel fijn. Je bent veel bewuster bezig met wat je eet. Anyway de eerste week heb ik de avonden goed vol gehouden maar deze week hebben liz en ik de stilte in avond vaak verbroken. Omdat we er behoefte aan hadden. De eerste week was een heftige week, lange dagen, veel info en emoties en er werden ook nog eens 8 mensen ziek. Er scheen een virus te heersen waarbij mensen 24 uur ziek waren, hevige hoofdpijn, kort en buikloop. En zo ook liz mijn roommate. We hadden op donderdag een super mooie meditatie op het strand met een kampvuur bij volle maan. Het was een bijzondere avond met veel muziek en iedereen kon vooraf op papier dingen schrijven die ze wilde loslaten. Om vervolgens als je dat wilde een duik in de zee te nemen. Liz ging ziek naar huis en de volgende dag waren er 5 mensen ziek, we dachten eerst dat het het eten was maar bleek een virus te zijn. Langzaam kwamen er meer mensen bij en zo was ineens 50% van onze groep geveld door dit virus. De dokter heeft goede zaken gedaan, die kwam af en aan met injecties die ervoor zorgde dat mensen de volgende dag alweer op de been waren. Ikzelf heb het gelukkig alleen bij wat buikloop kunnen houden en ben niet ziek geworden. Maar het had wel zijn effect op de groep want aan het einde van de week was er weinig energie. Iedereen was moe van de week van alle impressies en de vele info en het virus hielp ook niet echt. Iedereen was dan ook blij met de vrije zondag. Heb de ochtend heerlijk een strandwandeling gemaakt, even geen yoga. En de rest van de dag lekker op het strand gelegen met Liz en Eli.
Week 2 was wat minder heftig alhoewel de dagen echt lang zijn. 6 dagen met iedere dag nieuwe info. Maar deze week was ook de laatste week anatomie. Morgen dus al examen. De avonden waren ook wat meer ontspannen variërend van een muziek concert tot zelf mantra's zingen. Man o man wat zingen we vals maar wat hebben we een lol. Vrijdagavond hadden we een film, uiteraard wel een yogafilm. Gisterenavond hadden we vrij en zijn we naar de night market gegaan. Veel te weinig tijd natuurlijk dus we moeten nog een keer terug. Maar het was een fijne afleiding na een drukken week. Afgelopen week zijn we ook gestart met lesgeven. Eerst aan 1 persoon en telkens weer aan iemand anders startend met 10 minuten tot 15 minuten. Morgen moet ik 20 minuten lesgeven aan 4 personen. En alle leraren zullen meekijken ter voorbereiding op het examen. Het is geen test maar toch wel spannend. Morgen dus een bijzonder dagje met een examen en een proefles. Maar het is goed om het op deze manier te doen en iedereen moet deze week een les geven. Zo kom je er wel het beste in en leer je ook weer van elkaar. Maar blijft spannend als alle leraren meekijken. De helft van de opleiding zit er al op, de tijd gaat zo snel. Nog maar 2 weken en dan is het alweer voorbij. En tuurlijk ga ik dan weer verder naar weer een mooi avontuur maar toch vind het het te snel gaan. Heb het super hier! Brengt veel los met de eerste week ook veel emoties maar het is bijzonder hier en ik leer veel. Zo super dat ik dit mee kan maken :-).
Zo het is tijd om weer verder te leren. Wil mijn examen natuurlijk wel halen. Maar misschien eerst nog even naar het strand om naar de zonsondergang te kijken.

1. Yvonne/Odanadi:
    16 maart 2015
    Hallo Leontine!
    Wij zijn net een paar dagen terug van een skivakantie in Italie, dus ik had veel verhalen nog van je te lezen. Prachtig!
    Succes met je examen en heel veel plezier !

Liefs, Yvonne
  2. Trudy:
    19 maart 2015
    Wat een mooie ervaringen, echt met jezelf en je lijf bezig. Ervaringen die niemand van je af neemt! Succes met je examen. Gaat je zeker lukken. X x
  3. Trudy:
    19 maart 2015
    Net je foto s van goa bekeken, mooi! Wat ben je lenig :)