gezonde en ongezonde spanning

12 februari 2014 - Mysore, India

Toen ik maandag bij Odanadi kwam was ik vanaf die dag, teatcher paper bags. Ik heb met een aantal meiden die dag paperbags gemaakt. Tasjes gemaakt van oude kranten. Leuk om te gebruiken als cadeautasjes en heel erg simpel dus. Odanadi UK heeft al een order geplaatst van 200 tasjes welke we 's ochtends zijn gaan maken. 's middags geholpen met de jewelryclass. Ze zijn druk bezig met het maken van sieraden voor de expositie die we hebben op 13/14 en 15 februari. Op de expositie wordt er van alles verkocht wat gemaakt is door de meiden van Odanadi. Zo zijn er sieraden, de paperbags, boekenleggers, sleutelhangers, Mehandi tekenen (henna) en zelfs heerlijke cakes als lemoncake, carrotcake etc. De cakes maken ze hier tijdens de cookingclass die iedere middag om 4 uur is. Door de vele contacten die Stanly en Parrashu hier hebben, hadden we dinsdag bezoek van een paar journalisten en werden we geinterviewd voor 24/7. Wow mocht dus al gelijk als teatcher paperbags en beuatyclass mijn verhaal door hoe ik bij Odanadi terecht was gekomen. Daarna kwamen er nog journalisten en ja hoor gisteren stonden we in de krant. Lachen nietwaar :-)? En natuurlijk ook wel een beetje trots. Nog maar net hier en dan al in de krant.

De volgende dag was wat minder leuk. Iemand van de leiding vroeg met een stukje in het engels te schrijven om binnen het netwerk van Odanadi te verspreiden. Afgelopen maart is er met hulp van Stanly en Parrashu een trafficker opgepakt en zijn er een aantal meiden gered. Zij werkten als prostituee voor deze mensenhandelaar. Helaas is deze trafficker vrijgekomen. Zijn vrouw heeft een aanklacht ingediend waarin ze Stanly en Parrashu beschuldigd van verkrachting. Nogal een heftige beschuldiging dus. Omdat de helft van de politie hier corrupt is en Stanly en Parrashu als bedreiging zien (zij ontmantelen immers met niet corrupte agenten netwerken van traffickers) moesten beiden onderduiken tot er een uitspraak zou komen of deze beschuldiging als zaak geaccepteerd zou worden. Beide moesten onderduiken zodat ze niet voor deze uitspraak opgepakt konden worden door corrupte politiemensen. Anders zouden ze dus bij de traffickers in een cel komen die ze zelf mee opgepakt en ontmaskerd hebben. Heel bizar dus wat hier gebeurd. 25 meiden van Odandi moesten een verklaring afleggen bij de politie. Je ziet dat het veel met de meiden doet en het veel spanning geeft. Ze zijn verdrietig en waarschijnlijk wordt er ook veel opgerakeld. Ze zien Stanly eb Parrashu echt als hun vaders die hun gered hebben van allerlei wrede dingen. Het is hartverscheurend als je hier sommige verhalen over de meiden hoort. Sommige zijn echt flink beschadigd en zijn mentaal ook niet in orde. Het is fijn om hier goed werk te kunnen doen en de meiden wat blijdschap te brengen. Ze leren hier om zelfstandig te kunnen werken en communiceren, van schoonheidspecialiste tot koken en het maken van sieraden. Het zet je hier met beide benen op de grond. Na 3 dagen kwamen Stanly en Parrashu even terug bij Odanadi en dat was fijn voor de meiden en bracht rust. Maar ook voo Kumi (vrouw van Stanly) en hun 2 dochters van 3 en 6. Kumi werkt op de universiteit en maakt lange dagen en is pas laat thuis. Nu Stanly niet thuis is proberen Laurie, Sophie en ik een beetje te helpen en de 2 dochters op te vangen en ze mee te nemen naar huis. Je voelt de spanning hier en de zorg. Het is dus hopen dat er snel een einde komt en ze zelf de vrouw weer kunnen aanklagen voor valse beschuldiging.

1. Pokie:
    18 februari 2014
    neem je een krantje mee?
  2. Bram:
    19 februari 2014
    Wat een mooie en tegelijkertijd ook heftige verhalen, Lee! Wat doe je daar mooie dingen. Het plaatst de westerse "door door door" maatschappij wel even in perspectief. Inspirerend wat je doet! Kus!