gelijk al weekend

8 februari 2014 - Mysore, India

Ik viel met mijn neus in de boter want na 1 dag Odanadi had ik al gelijk weekend. Tijd om de omgeving te verkennen dus. Na een goed ontbijt, jaja lemonrice met kokosnoot en pinda's heb ik samen met Sophie (the french girl) de bus genomen naar Byllakuppe. We gingen de golden temple bezoeken. Al vrij snel was het net of we in Tibet waren beland. De golden Temple is een tempel voor Tibetanen die naar India zijn gevlucht. In het dorp dus overal tibetaanse vlaggetjes en monniken. De tempel was echt indrukwekkend en wat een rust met al die toeterende tuk tuks en bussen hier op de weg. Af en toe dan weer vol op de rem omdat er een koe oversteekt en die is heilig. Was bijzonder de monniken in de tempel te zien bidden en muziek te maken. Renminste het leek voor mij muziek maar volgens mij zijn het soort mantra's. Eenmaal terug in Mysore even een drankje gedaan in de circle, die is het dorpspleintje met een paar winkeltje en een pharmacie. Grappig je koopt hier alles per stuk. Snoepjes. aspirine noem maar op. Vandaag mijn eerste test met het lokale eten op straat. Heerlijk en het is goed gegaan. Was toch wel even spannend haha, scheiterd die ik ben maar gelukkig niets aan de hand. Toen we thuiskwamen een lange tijd met Kumi (de vrouw van stanley) in de keuken gestaan en een beetje gekeken wat ze allemaal aan het maken is. Ze kan echt super koken!! En ze wil wel wat kooklessen geven maar dan moet ik ook een keer Nederlands koken. Nou geen probleem, tenminste... Moet ik natuurlijk wel de juiste dingen kunnen vinden. Naaa komt vast goed. Het eten is hier wel bijzonder trouwens want ik eet met mijn handen, bestek wordt niet gebruikt. Daarnaast moet ik ook met rechts eten want links is niet hygienisch. Leg maar eens uit de je linkshandig bent dat snappen ze niet haha. Maar het gaat me aardig af. En na 2 dagen is het niet zo moeilijk meer die rijst met je handen naar binnen te schuiven. Het was een mooie dag met veel indrukken en daardoor ook wel vermoeiend. Wat een andere wereld ben ik beland maar het voelt erg goed en voel me hier nu al prima thuis. Geen moment het gevoel gehad te moeten wennnen. Ook de cultuurshock waar ik bang voor was valt wel mee. Gelukkig heb ik veel gereisd en ook veel armoede gezien want het is zeker schakelen hier. Niet de luxe zoals wij deze kennen. Het is leuk en zeer interessant om van Stanly alle verhalen te horen over de Indiaase cultuur, leert me veel over het land en de gewoontes. Het kastensysteem is gelukkig afgeschaft maar als je hoort hoe de verhouding man/vrouw hier is dan hebben ze nog een hoop te leren. Zo genoeg over de zaterdag. Op naar mijn yogales..

mijn foto's volgens natuurlijk nog maar het was al een wonder eindelijk hier te kunnen internetten. maar more is coming.....

1. Pokie:
    10 februari 2014
    Leontine dat verhaal over met rechts eten snap ik maar......ik ben toch wel nieuwsgierig of er toiletpapier is of dat je dat met je linkerhand moet doen ;-)
  2. Ilse:
    12 februari 2014
    Hoi tien,
    Leuk om op deze manier bij te blijven en mee te beleven.
    Ik vind ook leuk kussen van Ronald,Ilse,Indy en Fay
  3. Lot:
    13 februari 2014
    Lieve Lee, wat ontzettend leuk om je verhaal te lezen. Ben blij dat het allemaal zo goed bevalt. Erg bijzonder land of niet? Hoop snel te horen hoe het vrijwilligerswerk gaat en wat je nog meer hebt beleefd. Dikke kus, lot
  4. Maike:
    15 februari 2014
    Ha Leo!

Wat klinkt dit goed en als een onvergetelijke ervaring. Wauw! Nog heel veel plezier en vele mooie momenten. De verhalen brengen de geuren en kleuren uit India bij mij ook weer een beetje tot leven! Dikke zoen Maike